Prawa dziecka
„Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los zmienić,
Spisali dla nich
mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta,
Spróbujcie dobrze zapamiętać.
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do robienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać,
I każdego mogę na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata, już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać aby każdy uznał moje prawa
A gdy różnią się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się tu w wierszu poukładały,
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej jak umiecie."
„Prawa Dziecka" M. Brykczyński
HISTORIA PRAW DZIECKA
Historia praw dziecka nie jest zbyt długa bowiem dopiero na przełomie XVIII i XIX wieku w świadomości ludzi ukształtowało się przekonanie, że dziecko potrzebuje specjalnej opieki i ochrony. W okresie średniowiecza i kilku kolejnych epok hołdowano przekonaniu, że dziecko, będące zaledwie „materiałem" na człowieka, wymaga surowego traktowania i bezwzględnego dyscyplinowania, ponieważ tylko w ten sposób może wyrosnąć na pełnowartościową jednostkę ludzką. Rodziło się wiele dzieci, ale niewiele z nich miało szansę dożyć wieku kilku lat - nie tylko ze względu na trudne warunki sanitarne itp., ale także brak należytej opieki i troski.
Osobą, której tragiczna historia zapoczątkowała w XIX w. działalność międzynarodowego ruchu na rzecz ochrony praw dzieci, była 8-letnia dziewczynka, Mary Ellen Wilson z Baltimore, bita regularnie przez matkę. Pomoc uzyskała od osób należących do lokalnego oddziału stowarzyszenia przeciwdziałania okrucieństwu wobec zwierząt. Pod wpływem tamtego wydarzenia od roku 1874 w USA powstało ponad 200 różnych lokalnych stowarzyszeń, których celem była ochrona dzieci przed przemocą. Zaczęto traktować je jako pełnowartościowych ludzi, którzy jako osoby jeszcze niedorosłe potrzebują szczególnego traktowania, opieki i warunków życia, które mogą zapewnić im możliwość prawidłowego rozwoju. Państwo, samorządy i organizacje społeczne postawiły sobie za cel działanie na rzecz dobra dzieci i przestrzegania ich praw do godziwego życia.
Stopniowo także w innych krajach powstawały organizacje chroniące dzieci i walczące w imię ich praw. Od 1880 r. w Europie powstawały towarzystwa międzynarodowe (kryminologów, sędziów dla nieletnich, opieki nad dziećmi porzuconymi i bezdomnymi), które pracowały nad łagodzeniem prawa karnego dla nieletnich, zakładaniu placówek wychowawczych i opiekuńczych dla dzieci itp.
Po raz pierwszy prawa dziecka zapisano w Deklaracji Genewskiej z 1924 jednak najważniejszym, kompleksowym dokumentem określającym prawa dziecka jest Konwencja o prawach dziecka.
1924 - Zgromadzenie Ogólne Ligi Narodów przyjęło Deklarację Praw Dziecka (zwaną Genewską).(link do dokumentu znajdującego się w aktach prawnych)
1946 - Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych powołało organizację UNICEF (link do o nas)
1948 - Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło Powszechną Deklarację Praw Człowieka (link do dokument znajdującego się aktach prawnych)
1950 - powstanie Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (ratyfikowana przez Polskę w 1993 r.). (link do dokumentu znajdującego się w aktach prawnych)
1959 - Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych proklamowało Deklarację Praw Dziecka, która jest rozszerzeniem Deklaracji Genewskiej.(link do dokumentu znajdującego się w aktach prawnych)
1978 - Polska złożyła propozycję projektu Konwencji o Prawach Dziecka.
1989 - Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych przyjęło Konwencję o Prawach Dziecka, która weszła w życie w 1990 r., Polska ratyfikowała ją w 1991 r.
1990 - Światowy Szczyt w Sprawie Dzieci w Nowym Jorku.
1996 r. - Europejska Konwencja o Wykonywaniu Praw Dzieci. Weszła w życie w 2000 r., ratyfikowana przez Polskę w 1997 r. (link do dokumentu znajdującego się w aktach prawnych)
1996 r. - Pierwszy Światowy Kongres na rzecz Przeciwdziałania Prostytucji i Pornografii Dziecięcej.
2000 r. - stworzenie dwóch protokołów fakultatywnych do Konwencji o Prawach Dziecka - dotyczących angażowania dzieci w konflikty zbrojne i handlu dziećmi, dziecięcej prostytucji i pornografii. (link do dokumentu znajdującego się w aktach prawnych)
2001 r. - Drugi Światowy Kongres na rzecz Przeciwdziałania Prostytucji i Pornografii Dziecięcej w Jokohamie.
NAJWAŻNIEJSZE DOKUMENTY O PRAWACH DZIECKA
- Konstytucja RP;
- Konwencja o Prawach Dziecka - Potocznie nazywa się ją światową konstytucją praw dziecka. Została uchwalona 20 listopada 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych. Wszystkie 192 kraje, które zdecydowały się ratyfikować ten dokument, zobowiązały się do respektowania i realizowania jego zapisów. Polska uczyniła to w 1991 roku. Konwencja jest dokumentem w pewnym sensie rewolucyjnym bo po raz pierwszy zostały w niej uwzględnione prawa i wolności osobiste dziecka takie jak np. prawo do prywatności, swobody wypowiedzi etc. Konwencja wprowadziła też mechanizm kontroli respektowania praw dziecka przez poszczególne państwa. Są one zobowiązane do składania raportów z wykonywania Konwencji, rozpatrywanych następnie przez specjalnie powołany w tym celu Komitet Praw Dziecka z siedzibą w Genewie. Konwencja zakłada, że dzieci nie są w pełni dojrzałe i na tyle świadome, by same mogły o siebie zadbać, przez co należy im się szczególna opieka i ochrona. Najważniejszymi zasadami, którymi kierowali się twórcy Konwencji są : zasada kierowania się zawsze dobrem dziecka oraz zasada równości wobec prawa wszystkich dzieci niezależnie od pochodzenia, koloru skóry czy wyznania. Polska była inicjatorem i pomysłodawcą stworzenia Konwencji o prawach dziecka dlatego też spoczywa na nas szczególna rola, aby prawa dziecka były w Polsce znane i przestrzegane.
- Ustawa o Rzeczniku Praw Dziecka.
PRAWA DZIECKA - PRAWAMI CZŁOWIEKA
Prawa człowieka posiadamy z racji swojego człowieczeństwa - w tym sensie są to prawa naturalne. Praw człowieka nie trzeba kupować, zasługiwać na nie czy je dziedziczyć - są to prawa przyrodzone każdej jednostce. Prawa człowieka są takie same dla wszystkich ludzi bez względu na rasę, płeć, narodowość, pochodzenie społeczne, poglądy, religię, stan zdrowia - są to prawa powszechne. Prawa człowieka nie mogą być nikomu odebrane z żadnego powodu (nawet przestępcom) - są to prawa niezbywalne. Aby człowiek mógł żyć godnie ma jednocześnie prawo do wszystkich swoich praw - są to prawa niepodzielne. Prawa człowieka zwykle dzielone są na trzy grupy:
Prawa osobiste: prawo do życia i rozwoju, do prywatności, do swobody myśli, sumienia i religii, prawo do wypowiedzi, do wyrażania poglądów, do życia bez przemocy i poniżania, prawo do informacji.
Prawa socjalne: prawo do pracy i nauki, ochrony zdrowia, do zasiłku i pomocy materialnej w razie biedy, prawo do wypoczynku i czasu wolnego, prawo do korzystania z dóbr kultury.
Prawa polityczne: prawo do uczestniczenia w życiu publicznym, prawo zgromadzeń i stowarzyszania się, prawo do życia w pokoju.
PRAWA DZIECKA
Opłaty
WYŻYWIENIE
śniadanie | 1,50 zł |
obiad | 3,50 zł |
podwieczorek | 1,00 zł |
razem | 6,00 zł |
ODPŁATNOŚĆ ZA PRZEDSZKOLE
UCHWAŁA NR IX/118/2019 Rady Miasta Gniezna z dnia 29 maja 2019 r.
Podstawę do naliczania odpłatności stanowi czas pobytu dziecka w przedszkolu przekraczający realizację podstawy programowej tj. 5 godz. dziennie.
Opłata za jedną godzinę zajęć realizowanych w zakresie i wymiarze przekraczającym podstawę programową z dniem 1 września 2013 r. wynosić będzie 1,00 zł/godz.
Odpłatność za usługi przedszkola płatna jest z góry w terminie do 15 dnia każdego miesiąca.
Dla rodziców
Zajęcia dodatkowe
• MUZYKA DLA SMYKA
Zajęcia rytmiczno-muzyczne odbywać się będą raz w tygodniu, czas zajęć dla grup: 3 i 4- latki - 15 minut,5 i 6 - latki - pół godziny. W ciągu całego roku szkolnego w każdej grupie wiekowej będą wprowadzane piosenki tematycznie związane z aktualną porą roku oraz elementy tańców ludowych, towarzyskich i współczesnych. Prowadzony będzie cykl zajęć umuzykalniających mających na celu kształcenie dyscypliny rytmicznej oraz uwrażliwienie na różne elementy muzyki. Podczas zajęć wprowadzane będą również ćwiczenia, których celem jest rozwijanie twórczej inwencji dziecka. Należą do nich improwizacje ruchowe, śpiewane i grane. Ćwiczenia tej grupy szczególnie mocno wiążą zadania ogólnowychowawcze z zadaniami muzyki. Kształcąc bowiem samodzielność wypowiedzi, twórczą postawę i aktywność, pozwalają na pozbycie się zahamowań. Oprócz zagadnień podstawowych (takich jak nauka piosenek, tańców czy ćwiczeń rytmicznych) na zajęciach dzieci będą poznawać różne zabawy muzyczno-ruchowe, dzięki którym treści poznawane przez dzieci na zajęciach rytmicznych będą przyswajane poprzez zabawę.
Rytmika jest w pedagogice muzycznej najpełniejszą metodą wychowania przez sztukę. Metoda ta, będąca syntezą kształcenia umiejętności muzycznych i podstawowej wiedzy o muzyce (poprzez trzy sposoby przeżycia muzyki: ruch, śpiew i tworzenie), realizująca cele wychowania ogólnego, oparta na zrozumieniu tkwiącej w dziecku potrzeby ruchu i aktywności - wychowuje człowieka nie tylko wrażliwego na sztukę, ale samodzielnego, inteligentnego, aktywnego, sprawnego fizycznie, przyszłego odbiorcę muzyki, a często jej wykonawcę i twórcę.
Program zawiera szczegółowo opracowane działy:
1. Ćwiczenia rytmiczne - dział ten obejmuje zarówno gestodźwięki, wyliczanki muzyczne jak i ilustrowanie rytmiczne piosenek, tańców i zabaw. Z ćwiczeniami rytmicznymi dzieci będą zapoznawać się podczas całego roku pracy, zmieniał się będzie jednak ich stopień trudności.
2. Słuchanie muzyki - poznanie utworów muzycznych kompozytorów z różnych epok - będą one w różnorodny sposób ilustrowały muzycznie tematykę zajęć lub poszczególne ćwiczenia ruchowe. Dzieci będą również uczyć się odróżniać wygrywane dźwięki wysokie i niskie, akordy durowe i mollowe.
3. Śpiew - poznawane piosenki będą miały różnorodną tematykę, zawsze jednak zrozumiałą dla dzieci i będą dostosowane do ich możliwości głosowych. Utwory stanowią materiał kształcący i umuzykalniający. Dzieci będą poznawać różnorodne ćwiczenia ułatwiające śpiewanie, będą śpiewać w grupie i solo.
4. Taniec - dzieci będą poznawać kroki i figury różnorodnych tańców - narodowe polskie, różnych narodów, towarzyskie i integracyjne. Będą również starały się same proponować różne układy taneczne i ilustracyjne do poznawanych piosenek.
5. Gra na instrumentach - dzieci poznają różne instrumenty muzyczne, zasady wydobywania z nich dźwięku. Będą uczyły się budować akompaniament przy użyciu prostych instrumentów perkusyjnych.
Zajęcia rytmiczno-muzyczne mają na celu wprowadzenia dziecka w świat dźwięków, rytmu, zapoznanie go z różnorodnymi tańcami i piosenkami. Muzyka towarzyszy nam w każdej chwili życia. Dzięki zajęciom rytmicznym świat dzieci będzie bardziej ciekawy a odbiór muzyki pełniejszy.
Cel główny programu:
- stwarzanie dziecku możliwości do spontanicznej - odtwórczej i twórczej ekspresji muzycznej.
• LOGOPEDIA
Zajęcia z zakresu terapii logopedycznej są prowadzone w naszym przedszkolu w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Na zajęcia uczęszczają dzieci pięcio i sześcioletnie a prowadzą je panie mgr Sylwia Kryszak-Śmiechowska oraz mgr Małgorzata Tomkowiak.
Sylwetka absolwenta
- dobrze rozwinięte procesy poznawcze
- potrafi współdziałać w zespole
- zainteresowany nauką i literaturą
- samodzielny
- odpowiedzialny
- aktywny w podejmowaniu działań
- kreatywny
- wrażliwy estetycznie
- ma poczucie bycia Wielkopolaninem, Polakiem i Europejczykiem