Oddział 5

Drogie dzieci w tym tygodniu propozycja, która ćwiczy Waszą spostrzegawczość i znajomość figur geometrycznych (ZAŁĄCZNIK NR 1) oraz łączenie cech (ZAŁĄCZNIK NR 2). Powodzenia !!!!

Załącznik 1

Załącznik 2

W pliku pdf znajduje się słownictwo w języku angielskim związane z latem, link do piosenki i link do kart obrazkowych online utrwalających słownictwo i wymowę oraz 3 karty pracy. Materiały obejmują 3 zajęcia 23.06, 25.06 i 30.06.

karta pracy

Dziś spotykamy się na katechezie po raz ostatni w tym roku szkolnym.

Czas jest dziełem Bożym. Czas to dar dla człowieka od Stwórcy. Jest on też zadaniem do wypełnienia. Możemy powiedzieć, że są dwie możliwości spędzania czasu: przy pracy i odpoczynku. Przed nami czas odpoczynku.

https://www.biblijni.pl/Rdz,2,4-7

Cykl pracy i odpoczynku jest wpisany w ludzka naturę. Bóg wskazuje nam, że jest czas pracy, trudu i czas odpoczynku. Również Pan Jezus przypomniał, że po czasie pracy powinien być odpoczynek.

 Przed Wami wakacje. Dają one szanse na spotkania z przyjaciółmi, poznanie nowych kolegów. Wypoczynek może dawać radość i umacniać nasze ciało. To od nas zależy jak wykorzystamy ten czas.

Pamiętaj : cały świat jest darem Pana Boga dla nas.

Gdziekolwiek będziesz, nie zapominaj o miłości i dobroci Boga. Warto spojrzeć na niebo, morze, góry, las, jezioro, kwiaty i pomyśleć: Dziękuję Ci Boże za ten piękny świat. Dałeś Go nam na mieszkanie.

Życzę Wam Kochani pięknego czasu odpoczynku. Dziękuję wszystkim , którzy aktywnie uczestniczyli w zdalnych lekcjach religii.  Powodzenia  starszakom w szkole. Mam nadzieję, że odwiedzicie czasem mury naszego przedszkola.

Nie mówię żegnajcie, mówię do zobaczenia.

EDUKACJA 6-LATKÓW

Drodzy Rodzice, zachęcam do nauki wierszy, piosenek oraz czytania opowiadań dla naszych starszaków.

Góry, nasze góry – słuchanie wiersza, wytłumaczenie pojęć: halebaca.

Góry, nasze góry

Janina Porazińska

Góry, nasze góry. Hale, nasze hale.

Kto was zna tak dobrze, jako my, górale.

Góry, nasze góry. Wy, wysokie szczyty.

Kto was przewędrował? Góral rodowity.

Po lekturze wiersza R. zadaje dzieciom pytania: Kto to jest góral? Gdzie według wiersza góral wypasa owce?Co to są hale?Jak nazywa się góral, który zajmuje się wypasem owiec na halach? halebacaowceTatry, dzieci układają wyrazy  z liter Alfabetu 

https://www.youtube.com/watch?v=XRCIk05W7IM

„W górach” – zapoznanie dzieci z nazwą najwyższych polskich gór i ich szczytami. R. pokazu­je dzieciom na mapie Polski pasmo Tatr. Prezentuje napis Tatry, który dzieci odczytują. Następnie dzieci starają się odczytać nazwy rzek, które mają swoje źródła w Tatrach, oraz nazwy miejscowości z tego regionu. R. wspólnie z dziećmi omawia góralskie tradycje: stroje ludowe, gwarę i potrawy.

https://www.youtube.com/watch?v=AWw44eNr7vc

https://www.youtube.com/watch?v=A7G3ETe1-eY 

„Górski pejzaż” – praca plastyczna. Dziecko otrzymuje duży arkusz papieru, pędzle i farby. Zadaniem dzieci jest wspólne namalowanie górskiego pejzażu po obejrzeniu filmiku. Karty Pracy str. 43.

https://www.youtube.com/watch?v=xB7_HdWmTbE 

https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio

„Słoneczny łańcuch skojarzeń” – łańcuch skojarzeń. Zabawa polega na tworzeniu łańcucha skojarzeń. R. mówi słowo: słońce i prosi, aby dziecko  powiedziało słowo, które kojarzy się ze słońcem. Następna osoba wypowiada kolejne słowo związane z poprzednim. 

„Nad morzem” – R. prezentuje dzieciom na mapie Polski obszar Morza Bałtyckiego. (filmik)  Zadaniem dzieci jest rozpoznawanie i wyodrębnienie głoski w nagłosie i wygłosie  słów: mewyfalewiatr i ułożenie nowych słów zaczynających się od wyodrębnionych głosek (słowa powinny być związane z morzem). R.  zwraca uwagę, że w języku polskim nie występują wyrazy za­czynające się od głoski y.

 „Plażowe zagadki” – R. wskazuje dzieciom żółty materiał ułożony na podłodze i zwraca uwagę na przedmioty, które są pod nim schowane. Wyjaśnia, na czym będzie polegała zabawa: Wiatr wiejący na plaży przykrył piaskiem różne przedmioty. Waszym zadaniem jest odgadnięcie za po­mocą dotyku, co ukryło się pod piaskiem. Następnie  dziecko dotyka rzeczy spod materiału, odgaduje, co to za przedmiot. Następnie dzielą jego nazwę na sylaby i głoski, przeliczają je, podają pierwszą, kolejną i ostatnią głoskę, podają słowo, które się rymuje z daną nazwą, układają zdanie z daną nazwą, • żółty materiał, różne przedmioty

 „Zapamiętaj ten wzór” – R. układa ze sznurka na dywanie wzór fali. Dzieci chodzą wzdłuż sznur­ka drobnymi kroczkami. Następnie rodzic usuwa sznurek, a dzieci idą według zapamiętanego wzoru.

„Tacki z piaskiem” – zabawy grafomotoryczne z wykorzystaniem tacek z piaskiem do rysowania. Dzieci wykonują rysunki według własnego pomysłu – palcem, patykiem, drugą stroną kredki. Następ­nie odwzorowują gotowy obrazek na papierze. Mogą także posmarować wybrane elementy obrazka klejem i posypać je piaskiem. • tacki z piaskiem, patyki, kredki, kartki A4, klej. Karty Pracy str. 44.

Wakacyjne rady – wysłuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści. R. mówi: Żeby wakacje były przyjemne i bezpieczne, musicie zachowywać się w odpowiedni sposób. Posłuchajcie wiersza z wakacyjnymi radami i postarajcie się je zapamiętać.

https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA

Wakacyjne rady

Wiera Badalska

Głowa nie jest od parady,

służyć ci musi dalej.

Dbaj więc o nią i osłaniaj,

kiedy słońce pali.

Płynie w rzece woda

chłodna, bystra, czysta,

tylko przy dorosłych

z kąpieli korzystaj.

Jagody nieznane,

gdy zobaczysz w borze:

Nie zrywaj! Nie zjadaj! –

bo zatruć się możesz.

Urządzamy grzybobranie,

jaka rada stąd wynika:

Gdy jakiegoś grzyba nie znasz,

nie wkładaj go do koszyka.

Biegać boso jest przyjemnie,

ale ważna rada:

– idąc na wycieczkę pieszą

dobre buty wkładaj!

Po lekturze wiersza R. rozmawia z dziećmi na temat jego treści. Prosi o wymienienie i omówienie wszystkich rad, które się w nim znalazły, dzieci notują je w dostępny sposób (rysują lub piszą), po skończeniu proponują i notują inne wakacyjne rady.

„Przestrzegaj zasad” – rozmowa na temat bezpiecznego zachowania podczas wakacji. Przypo­mnienie numerów alarmowych: 112, 999, 998, 997. Rodzic przypomina zasady dotyczące bezpiecznego zachowania podczas wakacji. Dzieci bawiące się pod parasolem. Dzieci kąpiące się w obecności rodziców. Palenie ogniska w dozwolonym miejscu. Sprzątanie śmieci po wypoczynku w lesie

„Mój przyjaciel” – rozmowa na temat przyjaciół, próba określania, kto to jest przyjaciel. R. zadaje pytania naprowadzające: Kogo nazywamy przyjacielem? Czym przyjaciel różni się od kolegiJak po­winien się zachowywać przyjaciel? Co to znaczy, że prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie? Kto z was ma przyjaciela? Następnie dzieci siadają w kole, podają sobie piłkę i kończą zdanie: Mój przyjaciel jest… – starają się dodać jak najwięcej określeń. Karty Pracy str. 45, 46.

„Koleżanki i koledzy” – R. proponuje dzieciom wykonanie pamiątkowej planszy przedstawia­jącej fotografie lub rysunki wszystkich dzieci z grupy. R. przygotowuje karton w dużym formacie. Dzieci wykonują ramki na zdjęcia jak z W53. Rysują na kartkach  portrety swoje i kolegów, następnie umieszczają portrety w ramkach i naklejają je na dużym kartonie. Przygotowują karteczki ze swoimi imionami, imionami kolegów i  przyklejają je pod ramkami z portretami. Na koniec  dziecko wskazuje swój portret na planszy, mówi, z kim z grupy lubiło się bawić w mijającym roku. • duży arkusz papieru, zdjęcia dzieci, W, materiały plastyczne, klej, nożyczki . Karty Pracy str. 47, 48.

Lato wreszcie! – wysłuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści.

Lato wreszcie!

Urszula Kozłowska

Już walizki w bagażniku,

torba, plecak, pięć koszyków…

Czy na pewno wszystko mamy?!

Bo za chwilę wyjeżdżamy!

Tata już przy kierownicy,

denerwuje się i krzyczy.

Szkoda przecież każdej chwili!

– Jedźmy w końcu, moi mili!

Lato, lato, lato wreszcie

Nie będziemy siedzieć w mieście!

Wszyscy więc wsiadają prędko:

Dziadek Władek z wielką wędką,

Babcia z kotem, pies nasz, Ciapek,

Mama (niosąc stos kanapek),

Moja siostra z parasolką

i braciszek z deskorolką, 

potem ja z piłkami dwiema…

lecz już dla mnie miejsca nie ma!

Lato, lato, lato wreszcie,

Czy będziemy siedzieć w mieście?

Tata mówi: – Nie ma strachu,

jeszcze miejsce jest na dachu.

Więc mi trochę zrzedła minka:

– Ja na dachu? Ja… dziewczynka?

Tata tylko kręci głową:

– Cóż za pomysł, daję słowo?!

Oj! Córeczko moja mała,

coś ty sobie ubzdurała?

Lato, lato, lato wreszcie,

Nie będziemy siedzieć w mieście!

Już na dachu stos bagaży,

a ja uśmiech mam na twarzy.

Siedzę sobie obok mamy,

no i wreszcie wyjeżdżamy!

Słońce nam wskazuje drogę –

już doczekać się nie mogę!

Wiem, że w dali na nas czeka

Las szumiący, łąka, rzeka…

Lato, lato, lato wreszcie,

Nie będziemy siedzieć w mieście!

 

Po lekturze wiersza R. rozmawia z dziećmi na temat jego treści: O czym jest wiersz? Dokąd wyjeż­dżają bohaterowie wiersza? Co ze sobą zabierają? Jakie macie plany na wakacje? Jak będziecie spędzać czas na wakacjach?

„Moja wyspa” – praca techniczna. R. przygotowuje materiał plastyczny i przyrodniczy: piasek, kamyki, patyczki, kawałki kory, piórka, masę solna, plastelinę. Daje dzieciom także rolki po papierze toaletowym, plastikowe zakrętki, plastelinę, drobne koraliki. Dzieci przygotowują swoją wyspę na talerzyku jednorazowym, wypełniają go grubą warstwa masy solnej z piaskiem, którą zagospodaro­wują według własnego pomysłu. Wyspy układają na oceanie zrobionym na pogniecionej przezroczy­stej folii, pod którą wkładają muszle, kamyki i cienkie paski zielonej krepiny. Na koniec opowiadają o swoich wyspach – co się na nich znajduje, jak można spędzić na nich czas, z kim chciałyby się tam znaleźć. • talerzyki jednorazowe, masa solna, piasek, kamyki, patyczki, kawałki kory, piórka, rolki po papierze toaletowym, zakrętki plastikowe, plastelina, drobne koraliki, zielona krepina, przezroczysta folia

Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?

Warto zwracać uwagę dzieci na wszelkie zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa podczas wa­kacji – omawiać znaki i piktogramy informujące o zalecanych sposobach zachowania w różnych miejscach odwiedzanych w wakacje, przypomnieć numery alarmowe i sposób wzywania pomocy. Warto wspólnie przygotować się do wakacji – przeglądać przewodniki, informatory, mapy, wspól­nie ustalać plan wycieczek (nawet w najbliższej okolicy). Warto zachęcić dziecko do samodzielnego spakowania swoich rzeczy przed podróżą.

Podczas rozmów na temat pójścia dziecka do pierwszej klasy warto budować w nim pozytywny obraz szkoły, lecz jej nie idealizować, a tym bardziej nie straszyć dziecka szkołą. Warto rozmawiać z dzieckiem na temat jego oczekiwań i obaw związanych z rozpoczęciem nowego etapu eduka­cyjnego. Dobrym pomysłem jest wspólna wizyta w szkole oraz wspólne gromadzenie wyprawki szkolnej.

 karta pracy