Dlaczego warto wyznaczać granice?
-dają dziecku poczucie bezpieczeństwa (fizycznego i psychicznego);
-pomagają w odkrywaniu świata (świat staje się zrozumiały i przewidywalny);
-określają ścieżkę akceptowanych zachowań, reguł, norm;
-określają związki między ludźmi (dzieci odkrywają jaką mają siłę w relacjach z dorosłymi i w jakim stopniu kontrolują sytuacje);
-wspomagają rozwój dziecka (dowiadujemy się z czym dziecko sobie już radzi a z czym ma jeszcze kłopoty).
Należy pamiętać, że wytyczanie granic musi być procesem dynamicznym. Oznacza to, że rodzice wytyczając granice, muszą wspierać naturalny rozwój dziecka, poprzez poszerzanie granic w miarę jak dzieci wykazują gotowość do przyjęcia na siebie zwiększonej odpowiedzialności i wolności.
Trzy modele wychowawcze
Rodzice zazwyczaj stosują jeden z trzech podstawowych modeli wychowawczych. Każdy z tych modeli opiera się na innych przekonaniach, roli rodziców i rozkładu siły i odpowiedzialności między dziećmi i rodzicami. Wśród podejść wyróżnia się:
-podejście przyzwalające – wolność bez granic, rozwiązywanie problemów poprzez perswazję;
-podejście demokratyczne – wolność w ramach granic, rozwiązywanie problemów poprzez współpracę;
-podejście restrykcyjne / autorytarne – granice bez wolności, rozwiązywanie problemów za pomocą siły.
Wychowanie przyzwalające (bezstresowe)
Przekonania rodziców:
ldzieci będą współpracować, jeżeli zrozumieją, że to właściwa forma postępowania;
lzadaniem jest służenie dziecku i dbanie o ich dobre samopoczucie;
lkonsekwencje, które denerwują dziecko nie są skuteczne.
Kontrola sytuacji:
lcała w rękach dzieci
Rozwiązywanie problemów:
-perswazja
-jedna strona wygrywa, druga przegrywa (zawsze wygrywa dziecko).
Dzieci uczą się:
-nie obowiązują mnie zasady, robię to na co mam ochotę;
-rodzice służą dziecku;
-rodzice rozwiązują problemy dzieci;
-brak szacunku, skupienie na sobie, zależność.
Jak dzieci reagują:
-sprawdzają granice;
-ignorują i podważają autorytety i zasady;
-ignorują słowa rodziców;
-utarczkami słownymi.
Wychowanie demokratyczne
Przekonania rodziców:
-dzieci są zdolne do samodzielnego rozwiązywania problemów;
-należy zapewnić dzieciom możliwość wyboru i uczenia się na podstawie konsekwencji tych wyborów;
Modele wytyczania granic
GRANICE ZBYT RESTRYKCYJNE (nadmierna kontrola) to takie, które powodują, że dziecko nie ma swobody, by testować i odkrywać. Mogą prowadzić do buntu i zachwianego poczucia odpowiedzialności.
GRANICE ZBYT SZEROKIE (niedostateczna kontrola) powodują, że dziecko ma zbyt wiele swobody na odkrywanie, co z kolei może prowadzić do nadmiernego testowania świata i zachwiania poczucia odpowiedzialności. W tym przypadku dziecko nie ponosi żadnych konsekwencji za swoje niewłaściwe wybory.
GRANICE NIESTABILNE (zmienna kontrola, zmieniające się w zależności od nastroju bądź sytuacji rodzica) charakteryzują nietrwałą wolnością i swobodą dziecka, co z kolei może prowokować do buntu, nadmiernego testowania i zachwianego poczucia odpowiedzialności. Dziecko robi to na co ma ochotę i sprawdza jaki będzie efekt takiego zachowania.
GRANICE ZRÓWNOWAŻONE (zrównoważona kontrola) charakteryzują wolność i swobodę opartą na odpowiedzialności, uczą współpracy. Dziecko ma ograniczony wybór i konsekwencje, których przestrzegają rodzice.
Wyznaczane przez nas granice muszą być:
-dość szerokie – by dziecko mogło swobodnie odkrywać;
-restrykcyjne – na tyle, by zapewniać dziecku bezpieczeństwo;
-elastyczne – by dostosowywać się do poziomu rozwoju dziecka.