„Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los zmienić,
Spisali dla nich
mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta,
Spróbujcie dobrze zapamiętać.
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do robienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać,
I każdego mogę na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata, już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać aby każdy uznał moje prawa
A gdy różnią się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się tu w wierszu poukładały,
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej jak umiecie."

„Prawa Dziecka" M. Brykczyński

HISTORIA PRAW DZIECKA

Historia praw dziecka nie jest zbyt długa bowiem dopiero na przełomie XVIII i XIX wieku w świadomości ludzi ukształtowało się przekonanie, że dziecko potrzebuje specjalnej opieki i ochrony. W okresie średniowiecza i kilku kolejnych epok hołdowano przekonaniu, że dziecko, będące zaledwie „materiałem" na człowieka, wymaga surowego traktowania i bezwzględnego dyscyplinowania, ponieważ tylko w ten sposób może wyrosnąć na pełnowartościową jednostkę ludzką. Rodziło się wiele dzieci, ale niewiele z nich miało szansę dożyć wieku kilku lat - nie tylko ze względu na trudne warunki sanitarne itp., ale także brak należytej opieki i troski.

Osobą, której tragiczna historia zapoczątkowała w XIX w. działalność międzynarodowego ruchu na rzecz ochrony praw dzieci, była 8-letnia dziewczynka, Mary Ellen Wilson z Baltimore, bita regularnie przez matkę. Pomoc uzyskała od osób należących do lokalnego oddziału stowarzyszenia przeciwdziałania okrucieństwu wobec zwierząt. Pod wpływem tamtego wydarzenia od roku 1874 w USA powstało ponad 200 różnych lokalnych stowarzyszeń, których celem była ochrona dzieci przed przemocą. Zaczęto traktować je jako pełnowartościowych ludzi, którzy jako osoby jeszcze niedorosłe potrzebują szczególnego traktowania, opieki i warunków życia, które mogą zapewnić im możliwość prawidłowego rozwoju. Państwo, samorządy i organizacje społeczne postawiły sobie za cel działanie na rzecz dobra dzieci i przestrzegania ich praw do godziwego życia.

Stopniowo także w innych krajach powstawały organizacje chroniące dzieci i walczące w imię ich praw. Od 1880 r. w Europie powstawały towarzystwa międzynarodowe (kryminologów, sędziów dla nieletnich, opieki nad dziećmi porzuconymi i bezdomnymi), które pracowały nad łagodzeniem prawa karnego dla nieletnich, zakładaniu placówek wychowawczych i opiekuńczych dla dzieci itp.

Po raz pierwszy prawa dziecka zapisano w Deklaracji Genewskiej z 1924 jednak najważniejszym, kompleksowym dokumentem określającym prawa dziecka jest Konwencja o prawach dziecka.

1924 - Zgromadzenie Ogólne Ligi Narodów przyjęło Deklarację Praw Dziecka (zwaną Genewską).(link do dokumentu znajdującego się w aktach prawnych)

1946 - Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych powołało organizację UNICEF (link do o nas)

1948 - Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło Powszechną Deklarację Praw Człowieka (link do dokument znajdującego się aktach prawnych)

1950 - powstanie Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (ratyfikowana przez Polskę w 1993 r.). (link do dokumentu znajdującego się w aktach prawnych)

1959 - Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych proklamowało Deklarację Praw Dziecka, która jest rozszerzeniem Deklaracji Genewskiej.(link do dokumentu znajdującego się w aktach prawnych)

1978 - Polska złożyła propozycję projektu Konwencji o Prawach Dziecka.

1989 - Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych przyjęło Konwencję o Prawach Dziecka, która weszła w życie w 1990 r., Polska ratyfikowała ją w 1991 r.

1990 - Światowy Szczyt w Sprawie Dzieci w Nowym Jorku.

1996 r. - Europejska Konwencja o Wykonywaniu Praw Dzieci. Weszła w życie w 2000 r., ratyfikowana przez Polskę w 1997 r. (link do dokumentu znajdującego się w aktach prawnych)

1996 r. - Pierwszy Światowy Kongres na rzecz Przeciwdziałania Prostytucji i Pornografii Dziecięcej.

2000 r. - stworzenie dwóch protokołów fakultatywnych do Konwencji o Prawach Dziecka - dotyczących angażowania dzieci w konflikty zbrojne i handlu dziećmi, dziecięcej prostytucji i pornografii. (link do dokumentu znajdującego się w aktach prawnych)

2001 r. - Drugi Światowy Kongres na rzecz Przeciwdziałania Prostytucji i Pornografii Dziecięcej w Jokohamie.

 

NAJWAŻNIEJSZE DOKUMENTY O PRAWACH DZIECKA

 

  • Konstytucja RP;
  • Konwencja o Prawach Dziecka - Potocznie nazywa się ją światową konstytucją praw dziecka. Została uchwalona 20 listopada 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych. Wszystkie 192 kraje, które zdecydowały się ratyfikować ten dokument, zobowiązały się do respektowania i realizowania jego zapisów. Polska uczyniła to w 1991 roku. Konwencja jest dokumentem w pewnym sensie rewolucyjnym bo po raz pierwszy zostały w niej uwzględnione prawa i wolności osobiste dziecka takie jak np. prawo do prywatności, swobody wypowiedzi etc. Konwencja wprowadziła też mechanizm kontroli respektowania praw dziecka przez poszczególne państwa. Są one zobowiązane do składania raportów z wykonywania Konwencji, rozpatrywanych następnie przez specjalnie powołany w tym celu Komitet Praw Dziecka z siedzibą w Genewie. Konwencja zakłada, że dzieci nie są w pełni dojrzałe i na tyle świadome, by same mogły o siebie zadbać, przez co należy im się szczególna opieka i ochrona. Najważniejszymi zasadami, którymi kierowali się twórcy Konwencji są : zasada kierowania się zawsze dobrem dziecka oraz zasada równości wobec prawa wszystkich dzieci niezależnie od pochodzenia, koloru skóry czy wyznania. Polska była inicjatorem i pomysłodawcą stworzenia Konwencji o prawach dziecka dlatego też spoczywa na nas szczególna rola, aby prawa dziecka były w Polsce znane i przestrzegane.
  • Ustawa o Rzeczniku Praw Dziecka.

 

PRAWA DZIECKA - PRAWAMI CZŁOWIEKA

Prawa człowieka posiadamy z racji swojego człowieczeństwa - w tym sensie są to prawa naturalne. Praw człowieka nie trzeba kupować, zasługiwać na nie czy je dziedziczyć - są to prawa przyrodzone każdej jednostce. Prawa człowieka są takie same dla wszystkich ludzi bez względu na rasę, płeć, narodowość, pochodzenie społeczne, poglądy, religię, stan zdrowia - są to prawa powszechne. Prawa człowieka nie mogą być nikomu odebrane z żadnego powodu (nawet przestępcom) - są to prawa niezbywalne. Aby człowiek mógł żyć godnie ma jednocześnie prawo do wszystkich swoich praw - są to prawa niepodzielne. Prawa człowieka zwykle dzielone są na trzy grupy:

Prawa osobiste: prawo do życia i rozwoju, do prywatności, do swobody myśli, sumienia i religii, prawo do wypowiedzi, do wyrażania poglądów, do życia bez przemocy i poniżania, prawo do informacji.

Prawa socjalne: prawo do pracy i nauki, ochrony zdrowia, do zasiłku i pomocy materialnej w razie biedy, prawo do wypoczynku i czasu wolnego, prawo do korzystania z dóbr kultury.

Prawa polityczne: prawo do uczestniczenia w życiu publicznym, prawo zgromadzeń i stowarzyszania się, prawo do życia w pokoju.

 

PRAWA DZIECKA

Prawo do życia i rozwoju - oznacza, że nikogo nie wolno pozbawiać życia, a dorośli muszą stworzyć dziecku warunki do prawidłowego rozwoju.
Prawo do życia bez przemocy i poniżania - oznacza, że bicie, znęcanie się i okrutne traktowanie są niedopuszczalne i karalne.
Prawo do wychowania w rodzinie - oznacza, że nikomu nie wolno zabrać dziecka od rodziców, chyba, że z bardzo ważnych powodów; gdyby zdarzyło się, że rodzice będą osobno, dziecko ma prawo do kontaktów z obojgiem rodziców.
Prawo do wypowiedzi - oznacza, że w ważnych sprawach dotyczących dziecka może ono wygłosić swoje zdanie, opinie, oświadczyć własną wolę.
Prawo do stowarzyszenia - oznacza, że dziecko może  należeć do organizacji młodzieżowych, a jeżeli ma 16 lat sam decyduje o swojej przynależności.
Prawo do swobody myśli, sumienia i religii - oznacza, że gdy dziecko jest wystarczająco świadome samo decyduje o swoim światopoglądzie, wcześniej jedynie rodzice mają prawo nim kierować.
Prawo do nauki - oznacza, że dziecko może uczyć się tak długo, jak pozwalają na to jego zdolności.
Prawo do tożsamości - oznacza, że dziecko musi mieć nazwisko, obywatelstwo, poznać swoje pochodzenie, mając 13 lat musi być pytany o zgodę, gdyby miał zostać adoptowany, a także gdyby miał mieć zmienione nazwisko.
Prawo do informacji - oznacza, że dziecko powinno poznać swoje prawa, powinno mieć dostęp do różnych źródeł wiedzy.
Prawo do prywatności - oznacza, że dziecko może dysponować własnymi rzeczami, ma prawo do tajemnicy korespondencji, nikomu nie wolno bez ważnych powodów wkraczać w jego sprawy osobiste i rodzinne.
 

WYŻYWIENIE

Stawka dzienna za wyżywienie wynosi 6,00 zł za każdy dzień pobytu dziecka w przedszkolu zgodnie z porozumieniem Nr WE.E2501.23.2017-2.

 

śniadanie 1,50 zł 
obiad 3,50 zł
podwieczorek 1,00 zł
razem 6,00 zł


ODPŁATNOŚĆ ZA PRZEDSZKOLE

UCHWAŁA NR IX/118/2019 Rady Miasta Gniezna z dnia 29 maja 2019 r.

plik pdf do pobrania

Podstawę do naliczania odpłatności stanowi czas pobytu dziecka w przedszkolu przekraczający realizację podstawy programowej tj. 5 godz. dziennie.

Opłata za jedną godzinę zajęć realizowanych w zakresie i wymiarze przekraczającym podstawę programową z dniem 1 września 2013 r. wynosić będzie 1,00 zł/godz. 
Odpłatność za usługi przedszkola płatna jest z góry w terminie do 15 dnia każdego miesiąca.

RADA RODZICÓW
Opłata na rok szkolny 2019/2020 wynosi 80 zł na pierwsze dziecko; na kolejne dziecko 50 zł.

Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Opiekunowie dzieci mogą włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci.

• MUZYKA DLA SMYKA

Zajęcia rytmiczno-muzyczne odbywać się będą raz w tygodniu, czas zajęć dla grup: 3 i 4- latki - 15 minut,5 i 6 - latki - pół godziny. W ciągu całego roku szkolnego w każdej grupie wiekowej będą wprowadzane piosenki tematycznie związane z aktualną porą roku oraz elementy tańców ludowych, towarzyskich i współczesnych. Prowadzony będzie cykl zajęć umuzykalniających mających na celu kształcenie dyscypliny rytmicznej oraz uwrażliwienie na różne elementy muzyki. Podczas zajęć wprowadzane będą również ćwiczenia, których celem jest rozwijanie twórczej inwencji dziecka. Należą do nich improwizacje ruchowe, śpiewane i grane. Ćwiczenia tej grupy szczególnie mocno wiążą zadania ogólnowychowawcze z zadaniami muzyki. Kształcąc bowiem samodzielność wypowiedzi, twórczą postawę i aktywność, pozwalają na pozbycie się zahamowań. Oprócz zagadnień podstawowych (takich jak nauka piosenek, tańców czy ćwiczeń rytmicznych) na zajęciach dzieci będą poznawać różne zabawy muzyczno-ruchowe, dzięki którym treści poznawane przez dzieci na zajęciach rytmicznych będą przyswajane poprzez zabawę.
Rytmika jest w pedagogice muzycznej najpełniejszą metodą wychowania przez sztukę. Metoda ta, będąca syntezą kształcenia umiejętności muzycznych i podstawowej wiedzy o muzyce (poprzez trzy sposoby przeżycia muzyki: ruch, śpiew i tworzenie), realizująca cele wychowania ogólnego, oparta na zrozumieniu tkwiącej w dziecku potrzeby ruchu i aktywności - wychowuje człowieka nie tylko wrażliwego na sztukę, ale samodzielnego, inteligentnego, aktywnego, sprawnego fizycznie, przyszłego odbiorcę muzyki, a często jej wykonawcę i twórcę.

Program zawiera szczegółowo opracowane działy:
1. Ćwiczenia rytmiczne - dział ten obejmuje zarówno gestodźwięki, wyliczanki muzyczne jak i ilustrowanie rytmiczne piosenek, tańców i zabaw. Z ćwiczeniami rytmicznymi dzieci będą zapoznawać się podczas całego roku pracy, zmieniał się będzie jednak ich stopień trudności.
2. Słuchanie muzyki - poznanie utworów muzycznych kompozytorów z różnych epok - będą one w różnorodny sposób ilustrowały muzycznie tematykę zajęć lub poszczególne ćwiczenia ruchowe. Dzieci będą również uczyć się odróżniać wygrywane dźwięki wysokie i niskie, akordy durowe i mollowe.
3. Śpiew - poznawane piosenki będą miały różnorodną tematykę, zawsze jednak zrozumiałą dla dzieci i będą dostosowane do ich możliwości głosowych. Utwory stanowią materiał kształcący i umuzykalniający. Dzieci będą poznawać różnorodne ćwiczenia ułatwiające śpiewanie, będą śpiewać w grupie i solo.
4. Taniec - dzieci będą poznawać kroki i figury różnorodnych tańców - narodowe polskie, różnych narodów, towarzyskie i integracyjne. Będą również starały się same proponować różne układy taneczne i ilustracyjne do poznawanych piosenek.
5. Gra na instrumentach - dzieci poznają różne instrumenty muzyczne, zasady wydobywania z nich dźwięku. Będą uczyły się budować akompaniament przy użyciu prostych instrumentów perkusyjnych.
Zajęcia rytmiczno-muzyczne mają na celu wprowadzenia dziecka w świat dźwięków, rytmu, zapoznanie go z różnorodnymi tańcami i piosenkami. Muzyka towarzyszy nam w każdej chwili życia. Dzięki zajęciom rytmicznym świat dzieci będzie bardziej ciekawy a odbiór muzyki pełniejszy.

Cel główny programu:
- stwarzanie dziecku możliwości do spontanicznej - odtwórczej i twórczej ekspresji muzycznej.

• LOGOPEDIA

Zajęcia z zakresu terapii logopedycznej są prowadzone w naszym przedszkolu w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Na zajęcia uczęszczają dzieci pięcio i sześcioletnie a prowadzą je panie mgr Sylwia Kryszak-Śmiechowska oraz mgr Małgorzata Tomkowiak.

- dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych
- dobrze rozwinięte procesy poznawcze
- potrafi współdziałać w zespole
- zainteresowany nauką i literaturą
- samodzielny
- odpowiedzialny
- aktywny w podejmowaniu działań
- kreatywny
- wrażliwy estetycznie
- ma poczucie bycia Wielkopolaninem, Polakiem i Europejczykiem

Ramowy rozkład dnia dla 3-4-latków

5:30-7: 00 – Z -  Schodzenie się dzieci – w grupach połączonych. Zabawy dowolne odpowiadające zainteresowaniom dzieci, m. in. konstrukcyjne, tematyczne, badawcze, aktywność w kąciku książki, itp.

7:00- 8.00 – Z -Zabawy dowolne odpowiadające zainteresowaniom dzieci, m. in. konstrukcyjne, tematyczne, badawcze, aktywność w kąciku książki, itp., indywidualna praca z dziećmi.

 8.00 – 8.15  - D - Krąg zmysłów- zabawy wspierające rozwój zmysłów oraz procesów poznawczych.

8:15-8:30 – D - Ćwiczenia poranne/zabawy ilustracyjne, inscenizowane przy piosence

8:30- 8.45 – Czynności higieniczno - porządkowe

8:45 -9: 15 – Śniadanie

9:15-9:45 – D - Zajęcia dydaktyczne wg przyjętego programu wychowania

9:45- 10:45 – Z - Zabawy dowolne odpowiadające zainteresowaniom dzieci, praca indywidualna

10:45 – 11:15 – R - Spacer, obserwacje przyrodnicze

11:15-11:30 – Czynności higieniczno - porządkowe

11:30-12:00 – Obiad

12:00-12:15– Kwadrans dla bajki/ zajęcia dodatkowe

12:15-13.45 – Wypoczynek na leżakach

13:45- 14.00  - Czynności higieniczno – porządkowe, zabawa ruchowa

14.00: 14:30  – Podwieczorek

14.30: 14.45 – Z – Zabawy dydaktyczne

14:45 – 15.30 – Z - Zabawy dowolne odpowiadające zainteresowaniom dzieci, praca indywidualna ( pobyt w ogrodzie )

15.30: 16:00 – Z -  Rozchodzenie się dzieci - w grupach połączonych. Zabawy dowolne odpowiadające zainteresowaniom dzieci.

Z – Zabawy dowolne wg zainteresowań dzieci, zabawy inspirowane przez nauczyciela

R – spacery, obserwacje przyrodnicze, aktywność ruchowa na powietrzu

D – zajęcia o charakterze dydaktycznym wg programu wychowania przedszkolnego

Uwagi:

Zajęcia dodatkowe z religii, rytmiki, języka angielskiego

Ramowy rozkład dnia dla 5-6-latków

5:30-7: 00 – Z -  Schodzenie się dzieci – w grupach połączonych. Zabawy dowolne odpowiadające zainteresowaniom dzieci, m. in. konstrukcyjne, tematyczne, badawcze, aktywność w kąciku książki, itp.

7:00- 8.00 – Z -Zabawy dowolne odpowiadające zainteresowaniom dzieci, indywidualna praca z dziećmi

 8.00 – 8.15  - D - Krąg zmysłów- zabawy wspierające rozwój zmysłów oraz procesów poznawczych.

8:15-8:30 – D - Ćwiczenia poranne

8:30- 8.45 – Czynności higieniczno - porządkowe

8:45 -9: 15 – Śniadanie

9:15- 10:15– D - Zajęcia dydaktyczne wg przyjętego programu wychowania

10:15- 10:45 – Z - Zabawy dowolne odpowiadające zainteresowaniom dzieci, praca indywidualna

10:45 – 11:15 – R – Aktywność ruchowa w ogrodzie

11:15-11:30 – Czynności higieniczno - porządkowe

11:30-12:00 – Obiad

12:00- 12:30 – D - Bajkoterapia

12:30-13.15–  R - Spacer, obserwacje przyrodnicze

13:15-13:30– Czynności higieniczno – porządkowe

13:30- 14.00 – Podwieczorek

14.00:14.30– D - Zabawy dydaktyczne i ćwiczenia utrwalające treści

14:30 – 15.30 – Z - Zabawy dowolne odpowiadające zainteresowaniom dzieci, praca indywidualna ( pobyt w ogrodzie  przedszkolnym)

15.30: 16:00 – Z -  Rozchodzenie się dzieci - w grupach połączonych. Zabawy dowolne odpowiadające zainteresowaniom dzieci.

Z – Zabawy dowolne wg zainteresowań dzieci, zabawy inspirowane przez nauczyciela

R – spacery, obserwacje przyrodnicze, aktywność ruchowa na powietrzu

D – zajęcia o charakterze dydaktycznym wg programu wychowania przedszkolnego

Uwagi:

Zajęcia dodatkowe z religii, rytmiki, języka angielskiego

Dyrektor: mgr Sylwia Kryszak-Śmiechowska – nauczyciel dyplomowany
Wicedyrektor: mgr Małgorzata Tomkowiak – nauczyciel dyplomowany

Nauczyciele:


mgr Monika Gałczyńska – nauczyciel dyplomowany
mgr Anna Pomiecińska – nauczyciel dyplomowany
mgr Dominika Pawlak – nauczyciel dyplomowany
mgr Lidia Konieczna – nauczyciel dyplomowany
mgr Magdalena Iwińska – nauczyciel dyplomowany
mgr Karolina Galus – nauczyciel mianowany
mgr Luiza Kryszak – nauczyciel mianowany
mgr Aneta Wołosz – nauczyciel mianowany
mgr Maria Lewandowska – Nawrocka – nauczyciel kontraktowy
mgr Magdalena Januchowska – nauczyciel kontraktowy

mgr Natalia Mikołajczyk – nauczyciel kontraktowy


pedagog specjalny: mgr Monika Pietraszak

psycholog: mgr Patrycja Somonek

religia: mgr Monika Gałczyńska
język angielski: mgr Aneta Wołosz
logopedia: mgr Maria Lewandowska–Nawrocka
zajęcia korekcyjno–kompensacyjne: mgr Magdalena Iwińska
zajęcia umuzykalniające: mgr Magdalena Januchowska

Personel administracji i obsługi:
Ewa Kaczmarek – pracownik obsługi
Magdalena Majorczyk – pracownik obsługi
Ewa Mikołajczak - pracownik obsługi
Elżbieta Zamiar – pracownik obsługi
Małgorzata Fiebich - pracownik obsługi
Katarzyna Drela – pracownik obsługi
Marzena Karwowska - kucharka
Agata Szymczak - kucharka
mgr Agata Wiśniewska-Pauter - intendent

Paweł Modelski – dozorca
Małgorzata Wachowska - główny księgowy

 

W naszym przedszkolu mamy następujące grupy:

 

GRUPA I - „WRÓBELKI”

Nauczyciele:

mgr Luiza Kryszak

mgr Karolina Galus


GRUPA II - ,,KUKUŁKI”

Nauczyciele:

mgr Dominika Pawlak

mgr Sylwia Kryszak - Śmiechowska


GRUPA III - ,,ORŁY”

Nauczyciele:

mgr Magdalena Iwińska

mgr Magdalena Januchowska

 

GRUPA IV - ,,SOKOŁY”

Nauczyciele:

mgr Maria Lewandowska - Nawrocka

mgr Aneta Wołosz


GRUPA V- ,,JASTRZĘBIE”

Nauczyciele:

mgr Monika Gałczyńska

mgr Małgorzata Tomkowiak


GRUPA VI - ,,JASKÓŁKI”

Nauczyciele:

mgr Anna Pomiecińska

mgr Natalia Mikołajczyk

 

Statut w formacie pdf

"Zasady rekrutacji dzieci do przedszkola określa Załącznik do Uchwały nr 2/2014 Rady Pedagogicznej Przedszkola nr 13 w Gnieźnie z dnia 20.02.2014 r".

Nowe zasady rekrutacji w pliku pdf.

Nasze przedszkole kontynuuje szeroką współpracę ze środowiskiem i włącza się w inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w różnorodnych akcjach jednorazowych i cyklicznych, np.: „Góra grosza", „Cała Polska czyta dzieciom". Do stałych tradycji należą działania będące przejawem naszej troski o środowisko naturalne takie jak: „Sprzątanie świata", selektywna zbiórka odpadów, pomoc zwierzętom w schronisku - akcja „Otwórz swoje serce i zostań przyjacielem zwierząt", akcja dla Domu Dziecka - „I Ty możesz zostać Świętym Mikołajem".

Instytucje, z którymi współpracujemy:

  • Komenda Policji w Gnieźnie
  • Szkoła Muzyczna w Gnieźnie
  • Szkoła Podstawowa nr 6, 9 w Gnieźnie - udział w zajęciach integracyjnych w szkole
  • Biblioteka Dziecięca przy ul. Mieszka I w Gnieźnie - udział w lekcjach bibliotecznych
  • Poradnia Psychologiczno -Pedagogiczna w Gnieźnie
  • Nadleśnictwo Gniezno - udział w akcji „Spiżarnia dla leśnych zwierząt", „Pomóż zwierzętom przetrwać zimę"
  • Dom Spokojnej starości w Gnieźnie
  • Dom Dziecka w Gnieźnie
  • Cała Polska Czyta Dzieciom
  • Akademia Zdrowego Przedszkolaka - propagowanie zdrowego odżywiania, udział w konkursach
  • Straż Pożarna Gniezno - zapoznanie dzieci z pracą strażaka
  • Współpraca z eSTeDE - udział w wystawach
  • Przedszkola gnieźnieńskie - coroczna akcja „Otwórz swoje serce i zostań przyjacielem zwierząt", udział w konkursach organizowanych przez inne przedszkola
  • Akcja „Góra Grosza" - Towarzystwo Nasz Dom
  • Media lokalne - gnieźnieńskie gazety, telewizja, radio
  • Urząd Miejski w Gnieźnie - udział starszaków w organizowanych Dniach Gniezna
  • Współpraca z MOK-iem - konkursy, występy teatralne
  • Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt w Gnieźnie - coroczna akcja „Otwórz swoje serce i zostań przyjacielem zwierząt"
  • Sanepid Gniezno - ulotki propagujące zdrowy styl życia dzieci i ich rodzin
  • Polski Klub Ekologiczny w Gnieźnie - współpraca poprzez akcje zbiórki puszek aluminiowych, zużytych baterii oraz makulatury, udział w akcji „Sprzątanie Świata" oraz organizowanie „Dnia Ziemi"

Wszystkie programy są zgodne z nową podstawą programową wychowania przedszkolnego.

Nasze przedszkole pracuje w oparciu o program:
„W kręgu zabawy” Program wychowania przedszkolnego, Jadwiga Pytlarczyk
Program ten opisuje sposób realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego w zakresie wspomagania rozwoju i edukacji dzieci objętych różnymi formami wychowania przedszkolnego po zmianie z 23 grudnia 2008 roku.
Podstawowe założenia tego programu oparte są na czterech filarach edukacji, będących celami ogólnymi kształcenia. Są to:
1. Uczyć się, aby wiedzieć. Wiedza to środek i cel ludzkiego życia. Pozwala na komunikowanie, rozwijanie umiejętności, rozumienie świata. Daje radość rozumienia, poznawania i odkrywania. Istotna jest sprawność procesów poznawczych.
2. Uczyć się, aby działać. W codziennej rzeczywistości istotne są wszechstronne kompetencje, dzięki którym człowiek radzi sobie z różnymi zadaniami i problemami.
3. Uczyć się, aby być. Dzięki edukacji człowiek powinien kształcić samodzielne, krytyczne myślenie, wypracować sądy, podejmować decyzje w różnych okolicznościach życia. Ważne są różnorodne doświadczenia, które mają pomóc w ukształtowaniu systemu postaw, wzbogacić osobowość, przygotować do „bycia” i pełnienia ról.
4. Uczyć się, aby żyć wspólnie z innymi. Ważne jest, aby odkryć siebie, zauważyć niepowtarzalność i odrębność każdego człowieka, współdziałać z innymi, nauczyć się rozwiązywać konflikty, planować i realizować z innymi wspólne cele.

Realizujemy również następujące programy:

1. "WĘDRÓWKA PO WIELKOPOLSCE” - Nauczyciele Przedszkola Nr 13
W czasach rozwoju techniki, zachodzących zmian społecznych i ekonomicznych, edukacja regionalna staje się koniecznością. W procesie wychowania, którego celem jest kształtowanie osobowości człowieka nie może zabraknąć świata wartości sprawdzonych przez wielowiekową tradycję. Kształtowanie tożsamości regionalnej wprowadza dziecko w żywy, prawdziwy świat – pełen przeżyć, emocji, piękna, doświadczeń i odkryć. To świat kolorów, zapachów i dźwięków. Edukacja regionalna to szansa na kształtowanie całościowe, holistyczne myślenie w kategoriach procesów i systemów, możliwości korzystania z doświadczeń historii, przewidywania konsekwencji. Dziecko uczestniczy w tym procesie w sposób naturalny, a towarzyszy mu wychowawca. Wiek przedszkolny to właściwy czas na przybliżenie dziecku świata, na przybliżenie regionu, w którym żyje. W tym okresie obserwuje się u dzieci zainteresowanie tym co bliskie, co dzieje się w najbliższym otoczeniu. Najpierw to otoczenie tworzą rodzice, rodzeństwo, dziadkowie, potem przedszkole i jego społeczność, z czasem rozszerza się ono na inne grupy społeczne.

CELE PROGRAMU:
•    Kształtowanie poczucia tożsamości własnej i regionalnej
•    Rozbudzanie zainteresowań dziecka folklorem Wielkopolski jako integralnej części spuścizny kulturowej i żywej kultury
•    Rozwijanie podstawowych umiejętności dbania o folklor, o jego zachowanie, upowszechnianie i odnowę
•    Poznanie i wyrabianie właściwego stosunku do zabytków i pomników kultury
•    Kształtowanie umiejętności obserwacji środowiska regionalnego
•    Aktywne uczestnictwo w uroczystościach regionalnych i ich kultywowanie
•    Kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy
•    Uwrażliwienie na piękno ukształtowania terenu i krajobrazu Wielkopolski
•    Kształtowanie otwartej postawy na wartości, które są sprawdzone przez wielowiekową tradycję; identyfikowanie się z tymi wartościami
•    Rozpoznawanie struktur i zależności występujących w regionie
•    Uczenie się wykorzystywania zasobów dziedzictwa kulturowego
•    Dostrzeganie, rozumienie i szanowanie źródeł życia każdego człowieka, tzn. źródeł etyki, kultury domowej, lokalnej, regionalnej, narodowej i ogólnoludzkiej
•    Wprowadzenie dzieci w prawdziwy świat pełen przeżyć, emocji, piękna, doświadczeń i odkryć
•    Otwarcie się na inne kultury i społeczności

2.    „PRZYRODA NASZYM PRZYAJACIELEM” -  Nauczyciele Przedszkola Nr 13
W ostatnich latach obserwuje się niszczenie środowiska naturalnego przez człowieka. Dewastacja przyrody osiągnęła alarmujące rozmiary. Należy dążyć do powstrzymania dalszego wyniszczania przyrody, do ochrony istniejących zasobów, do odnowy środowiska naturalnego. Ważną rolę w tym procesie odgrywa zapoczątkowana już w przedszkolu edukacja ekologiczna. Istotne jest kształtowanie u dzieci poczucia odpowiedzialności za stan przyrody poprzez budzenie świadomości ekologicznej. W przedszkolu jest wiele okazji do rozbudzania ekologicznej wrażliwości. Obejmuje ona zaznajamianie dzieci ze światem roślin i zwierząt, z przyrodą nieożywioną a także nauczanie dostrzegania piękna przyrody i obcowania z nim. Szczególną uwagę należy zwrócić na rozwijanie u dzieci szacunku i poczucia odpowiedzialności za stan i pomnażanie zasobów naturalnych środowiska człowieka, wrażliwości na środowisko przyrodnicze, szacunek do niego, racjonalne korzystanie z jego zasobów, dążenie do kontaktu z nieskażonym środowiskiem.

CELE PROGRAMU:
•    Rozbudzanie przyrodniczych zainteresowań, doskonalenie umiejętności z zakresu edukacji ekologicznej
•    Kształtowanie odpowiedzialności za stan i pomnażanie zasobów środowiska przyrodniczego
•    Rozwijanie zdolności wielozmysłowego poznawania środowiska przyrodniczego
•    Stwarzanie okazji do bezpośrednich kontaktów z przyrodą i obserwacji zjawisk przyrodniczych
•    Rozwijanie umiejętności dostrzegania piękna przyrody
•    Kształtowanie przyjaznego stosunku do roślin i zwierząt
•    Poznanie podstawowych zasad ochrony przyrody
•    Rozwijanie zdolności właściwego reagowania na niszczenie środowiska przez rówieśników i dorosłych
•    Rozwijanie aktywnych form wypoczynku na łonie przyrody
•    Tworzenie sytuacji do dokonywania wyborów i podejmowania decyzji
•    Uświadomienie zagrożeń występujących w naturalnym środowisku
•    Poznanie zależności pomiędzy stanem środowiska naturalnego a zdrowiem własnym i innych ludzi obecnie i w przyszłości
•    Kształtowanie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych osób

3. „PRZEDSZKOLAKI BAWIĄ SIĘ W TEATR” Lidia Konieczna
Program ten przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym. Chcąc wychować przyszłego twórcę i odbiorcę sztuki teatralnej, program daje możliwość poszerzenia zainteresowań, twórczego działania oraz prezentowania swoich umiejętności. Gra aktorska jest wyjątkową okazją do osiągnięcia sukcesu przez dziecko, stymuluje przedszkolaka do większego wysiłku, odwagi, staje się motywacją do większych wyzwań. Daje to poczucie własnej wartości, godności i nadaje sens twórczej aktywności zarówno dziecka jak i nauczyciela.

CELE PROGRAMU:
•    Wyposażenie dziecka w wiedzę o teatrze, zwiedzanie teatru i jego zaplecza
•    Kształtowanie doznań estetycznych podczas odbioru różnych form teatralnych
•    Stwarzanie możliwości rozwoju uzdolnień teatralnych oraz możliwości wyrażania stanów emocjonalnych poprzez gesty, śpiew, ruch i mimikę
•    Uwrażliwienie na sztukę, pobudzenie dzieci do działań artystycznych
•    Poznanie popularnych utworów polskiej i zagranicznej literatury dziecięcej
•    Nabywanie umiejętności czystej, poprawnej wymowy, właściwej modulacji i siły głosu
•    Swobodne posługiwanie się językiem ojczystym
•    Inscenizowanie opowiadań, bajek, wierszy znanych dzieciom lub wymyślonych przez nie
•    Wyrażenie uczuć, nastrojów poprzez różne formy ekspresji
•  Rozwijanie umiejętności pracy w zespole oraz poczucia wspólnoty twórczego działania, wdrażanie do łatwiejszego nawiązania kontaktów międzyludzkich

4. „Ze zdrowiem na Ty” Monika Gałczyńska, Magdalena Iwińska, Dominika Pawlak.

Program został skonstruowany tak, by doprowadzić u dzieci do bogatej wiedzy z dziedziny zdrowia i wykształcenie u nich postawy prozdrowotnej oraz umożliwić przyswajanie prawidłowych nawyków higieniczno-zdrowotnych. Program obejmuje swym zasięgiem całe otoczenie, w którym przebywa dziecko. Główne założenie programu to kształtowanie i propagowanie czynnej postawy prozdrowotnej oraz motywowanie do prezentowania pozytywnych wzorców i zachowań.

Cele ogólne programu:

- prezentowanie wspólnie z nauczycielem pozytywnych wzorców zachowań,

- kształtowanie postaw i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych,

- rozwijanie sprawności i odporności ruchowej,

- kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom  i pozytywnego stosunku do lekarza,

- propagowanie zdrowego stylu życia,

- wyposażenie w podstawowe wiadomości dotyczące zdrowia,

- kształtowanie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych osób,

- kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych,

- zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego,

- zapoznanie numerami telefonów policji, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego,

- rozumienie potrzeby prawidłowego żywienia, konieczności zachowania umiaru w jedzeniu żywności szkodzącej zdrowiu,

- kształtowanie właściwych relacji między członkami rodziny i społeczności,

- wyrażanie swoich stanów emocjonalnych w sposób społecznie akceptowany.

5. Program do realizacji religii „Kochamy dobrego Boga” ks. prof. J. Szpet; D. Jackowiak AZ-0-01/10.

6. „Jestem bezpieczny” Monika Gałczyńska, Magdalena Iwińska, Dominika Pawlak.

Wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie dbałości o własne bezpieczeństwo koncentruje się zwykle wokół kształtowania u dzieci umiejętności bezpiecznego poruszania się po drogach, uświadomienia im niebezpieczeństw, zabaw w źle wybranym miejscu.

Cele programu:

- uświadomienie dzieciom, że nie zachowanie ostrożności może spowodować różne wypadki,

- tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dzieci, a prze to rozwijanie sprawności fizycznej,

- uświadomienie niebezpieczeństw grożących na drodze,

- wzbudzanie zaufania do policjanta,

- nabywanie umiejętności przeciwstawiania się złu fizycznemu i psychicznemu,

- wyposażenie dziecka w wiedzę i umiejętności pozwalające im rozpoznawać niebezpieczeństwa, przewidywać ich skutki w sytuacji zagrożenia,

- ćwiczenie pożądanych nawyków i odruchów w sytuacji zagrożenia,

- przygotowanie dzieci do samopomocy w sytuacjach problemowych

- poznanie i przestrzeganie przepisów ruchu drogowego.

7. „Program nauczania języka angielskiego w przedszkolu” Magdalena Klębowska  OKOS-5002-9/06.

8. „Muzyka dla Smyka”  Agata Witt-Leśniewska.

 

W bieżącym roku szkolnym nasze przedszkole kontynuuje realizację INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ: „Kolorowe przedszkole – pełne ciekawych zdarzeń”.

Innowacja polega na zmianie organizacyjnej pracy przedszkola tak, aby realizacja podstawy programowej oraz treści zawartych w programie wychowania przedszkolnego odbywała się w poszczególne dni tygodnia w formie warsztatów twórczych. Tak więc każdy dzień tygodnia to realizacja innych obszarów edukacji. Do każdego dnia tygodnia zostanie przyporządkowany inny kolor związany ściśle z realizowanymi tego dnia treściami .

 Poniedziałek – to biały dzień.

 

Tydzień rozpoczynamy od realizacji treści językowych i od wprowadzenia dzieci w tematykę kompleksową na cały tydzień.

Wtorek -  niebieski dzień

 

Tego dnia realizujemy treści artystyczne (muzyka, plastyka, teatr).

 Środa – zielony dzień

 

 

Realizacja treści przyrodniczych i ekologicznych.

Czwartek – czerwony dzień

 

 

Realizacja treści matematycznych.

Piątek – żółty dzień

 

 

Realizacja treści zdrowotnych.

Każdego dnia tygodnia realizowana będzie edukacja społeczna, emocjonalna i wprowadzenie w świat wartości.

 

Cele i spodziewane efekty:

Cele ogólne:

  • Wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości podjęcia nauki w szkole podstawowej;
  • Zapoznanie dzieci z zasadami funkcjonowania grupy rówieśniczej oraz życia społecznego;
  • Wykształcenie samodzielności w zakresie samoobsługi;
  • Kształcenie umiejętności nazywania własnych emocji i radzenia sobie z nimi oraz kontrolowanie własnych zachowań;
  • Przygotowanie dzieci do nazywania i rozumienia podstawowych wartości takich jak miłość, szacunek, prawda itp. oraz ustalenie norm w oparciu o te wartości tak, aby dziecko przyjęło je jako kryterium własnego postępowania i zachowania;
  • Rozbudzanie ciekawości w poznawaniu świata poprzez samodzielne doświadczanie, eksperymentowanie i wnioskowanie;
  • Kształtowanie umiejętności poprawnego wypowiadania się pod względem artykulacyjnym, gramatycznym;
  • Uwrażliwianie na piękno otaczającej przyrody i rozwijanie zdolności wielozmysłowego poznawania środowiska oraz dostrzeganie zależności przyczynowo- skutkowych w przyrodzie;
  • Wprowadzenie w świat matematyki: rozumienie pojęcia liczby, kształcenie umiejętności liczenia , dodawania i odejmowania, mierzenia długości, klasyfikowania;
  • Zapoznanie z działalnością artystyczną (muzyk, teatr, plastyka) poprzez zapoznanie dzieci z technikami plastycznymi, realizację form muzycznych oraz parateatralnych;
  • Zapoznanie dzieci z różnymi formami aktywności ruchowej oraz własnymi możliwościami w tym zakresie;
  • Zapoznanie z zasadami prawidłowego odżywiania się;
  • Kształtowanie poczucia przynależności do środowiska lokalnego i budowanie tożsamości narodowej;
  • Rozwijanie myślenia dziecka w szczególności przyczynowo–skutkowego i twórczego.